TIEDOTE: Facebook poisti yllättäen Sovittelujournalistit – Sopiva ry:n Facebook-sivun – Somejätti ei ole toistaiseksi vastannut yhteydenottopyyntöihimme

Facebook poisti ilman mitään ennakkovaroitusta Sovittelujournalistit – Sopiva ry:n Facebook-sivun lauantaina 9. tammikuuta. Samalla Facebook poisti myös kuuden sivuston ylläpitäjän henkilökohtaiset tilit. Poistettujen tilien joukossa oli muun muassa yhden Helsingin Sanomien toimittajan (Anna Takala), yhden Yleisradion toimittajan (Noora Kettunen), Mediakasvatusseuran suunnittelijan (Ninni Ahonen) ja kahden tutkijan (Mikko Hautakangas, Helsingin yliopisto; Matleena Ylikoski, Tampereen yliopisto) tilit.

Sopiva on Sovittelujournalistien yhdistys, joka kokeilee uusia tapoja tehdä journalismia. Sovittelujournalismilla pyrimme ehkäisemään ja purkamaan vastakkainasetteluja yhteiskunnassa ja luomaan keskusteluyhteyden eri tavoin ajattelevien ihmisten välille. Järjestämme muun muassa koulutuksia, työpajoja ja keskustelutilaisuuksia. Toimintaamme voi tutustua nettisivuillamme.

Koska emme ole pyynnöistämme huolimatta saaneet mitään tarkempaa tietoa siitä, miksi tilit on poistettu, voimme vain arvailla syytä sivun ja tilien poistolle. Olemme myös havainneet, että Facebookin edustajiin on tällaisessa tilanteessa lähes mahdoton saada yhteyttä.

Olemme tutkineet Facebookin käyttöehtoja ja yhteisönormeja, emmekä ole löytäneet kohtaa, jota vastaan toimintamme olisi rikkonut. Ainut mahdollinen syy, jonka olemme keksineet, voi olla Facebook-tapahtuma, joka mainosti lukupiiriämme. Lukupiirissä keskustellaan salaliittoteorioita käsittelevästä tutkimuksesta ja pohditaan, miten samanmielisten kuplia syntyy ja miten niitä voitaisiin puhkoa. Facebookissa olleen tapahtuman kuvauksen voi lukea täältä.

Odotamme, että Facebook korjaa virheensä mahdollisimman pian ja palauttaa sekä Sopiva ry:n sivun että sen ylläpitäjien tilit takaisin toimintaan. Tiedotamme asiasta heti, kun saamme lisätietoja.

Yhdistys jatkaa toimintaansa normaalisti, ja toimintaamme voi seurata Twitter-tilillämme ja verkkosivuillamme.

Mikko Hautakangas
mikko.hautakangas@helsinki.fi