TIEDOTE: Sopiva Linnan juhlissa!

Sopiva ry:n toiminta ja sovittelujournalismi on saanut osakseen korkea-arvoisen huomionosoituksen, kun Sopivan Mikko Hautakangas on kutsuttu Tasavallan Presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

– Kun posti toi kutsun, olin todella yllättynyt ja nöyrästi hämmentynyt. Minulle on kunnia saada edustaa Sopivaa – jos jostakin aiheesta olisin elämäni varrella voinut kutsua toivoa, niin ilman muuta sovittelujournalismi ja nimenomaan yhdessä yhdistyksen kautta tehty työ on tämän huomion ansainnut, sanoo Hautakangas.

Tänä vuonna vastaanoton teemana on itseensä luottava Suomi. Presidentti Niinistö avaa teemaa tiedotteessa: ”Suomi on vakaa maa tällä hetkellä niin epävakaassa maailman ajassa. Olemme aina selviytyneet haastavista ajoista itseemme luottaen ja toisiamme auttaen. Tänä vuonna haluamme muistaa heitä, jotka ovat tehneet työtä suomalaisen yhteiskunnan hyväksi ja omalla toiminnallaan edistäneet Suomen vahvuuksia.”

Erityisesti tätä taustaa vasten kutsun merkitys korostuu: on hienoa, että sovittelujournalismin polarisaatiota hillitsevät tavoitteet ja potentiaali moniäänisen yhteiskunnan tukemisessa on tunnistettu näin korkealla tasolla.

– Me sovittelujournalismin asiantuntijat teemme hidasta perustyötä journalismin ja median yhteiskuntavastuun parissa. Pikavoittoja ja nopeita läpimurtoja ei ole odotettavissa eikä niitä tavoitellakaan. Roolimme on tarjota alusta jatkuvalle keskustelulle ja kehittämiselle, niin toimittajien ja tutkijoiden kesken kuin journalismin ja muiden yhteiskuntavakauden eteen työskentelevien välillä. Kyllä tämä kutsu ilman muuta rohkaisee jatkamaan tätä työtä, toteaa Hautakangas, joka astelee Linnaan yhdessä puolisonsa kanssa.

Sopiva ry toivottaa kaikki aiheesta kiinnostuneet mukaan yhdistyksen tapahtumiin ja toimintaan!